دوره مقاله نویسی رهپوی دانش

دوره آموزش مقاله نویسی

آموزش مقاله نویسی طبق استانداردهای بین المللی و اخلاق انتشار در کمترین زمان و بازدهی بالا یکی از دغدغه‌های پژوهشگران است. ما در رهپوی دانش این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم.

دوره مقاله نویسی رهپوی دانش

دوره آموزش مقاله نویسی

آموزش مقاله نویسی طبق استانداردهای بین المللی و اخلاق انتشار در کمترین زمان و بازدهی بالا یکی از دغدغه‌های پژوهشگران است. ما در رهپوی دانش این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم.

دوره مقاله نویسی رهپوی دانش

دوره آموزش مقاله نویسی

آموزش مقاله نویسی طبق استانداردهای بین المللی و اخلاق انتشار در کمترین زمان و بازدهی بالا یکی از دغدغه‌های پژوهشگران است. ما در رهپوی دانش این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم.

دوره آنلاین آموزش مقاله نویسی

یکی از مزایای بزرگی که می‌تواند به بهبود رزومه تحصیلی و حرفه‌ای کسب‌وکار بهتر کمک کند، ارائه مقاله است. به همین دلیل یکی از مسائل مهم دانشجویان، به ویژه دانشجویان دکتری، نگارش مقاله است. اما چالش واقعی در جایی پیش می‌آید که در هیچ مرحله‌ای از تحصیل، حتی در دانشگاه‌های مختلف، هیچ آموزشی در خصوص نحوه نگارش یک مقاله حرفه‌ای و مناسب برای ارائه به مجلات بین‌المللی وجود ندارد. به همین دلیل گروه رهپوی دانش تصمیم گرفته است که تمامی امکانات لازم برای آموزش نحوه نگارش مقالات با انواع مختلف از جمله ISI را به صورت آنلاین برای دانشجویانی که در سراسر ایران زندگی می‌کنند، فراهم کند. گروه رهپوی دانش در طول چند سال گذشته به صورت مداوم دوره‌های آموزشی متنوعی را برگزار کرده است.

مانده تا اتمام تخفیف عیدانه دوره مقاله نویسی بهار 1403

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه

کارگاه آنلاین آموزش مقاله نویسی

کارگاه آموزش مقاله نویسی رهپوی دانش به صورت یک دوره شبیه ساز کارگاه مقاله نویسی برگزار می‌شود. دوره شبیه ساز مقاله نویسی به این معناست که بخشی از آن از جلسات ضبط شده، و برخی از آن از جلسات آنلاین تشکیل شده است که شما مستقیم با استاد در ارتباط هستید. این روند به شما کمک می‌کند هم با سرعت بیشتری مقاله نویسی را آموزش ببینید، و هم به صورت عملی و کاربردی با امر مقاله نویسی آشنا شوید. به عبارت دیگر هم با کوچ یا منتور مقاله در ارتباطید و هم سرعت آموزش شما بسیار بالا خواهد بود.

ویژگی‌های دوره مقاله نویسی

ویژگی‌های دوره کارگاه مقاله نویسی رهپوی دانش از قرار زیر است:

  1. آموزش سریع در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  2. ارتباط با استاد یا کوچ مقاله
  3. آموزش عملی
  4. انجام تمارین کاربردی
  5. پشتیبانی آنلاین
  6. عضویت در گروه‌های مقاله نویسی
  7. عضویت در گروه همکاریاب (نویسنده همکار)

سرفصل‌های دوره مقاله نویسی

دوره‌های مقاله نویسی شامل صفر تا صد مقاله نویسی از اصطلاحات مقاله نویسی تا فرایند ارسال مقاله به ژورنال است. در ادامه سرفصل‌های دوره به صورت موردی آورده شده است:

  1. آشنایی با اصطلاحات کاربردی مقاله و پژوهش
  2. آشنایی کامل با پلتفرم‌های سابمیت مقاله
  3. نحوه پیدا کردن ژورنال هدف
  4. صفر تا صد قسمت‌های مختلف مقاله به صورت تخصصی
  5. ارائه ساده ترین و کارامد ترین روش‌های نگارش مقاله به صورت عملی
  6. صفر تا صد نرم افزارهای تخصصی ارجاع دهی در مقاله نویسی نظیر اندنوت EndNote و مندلی Mendeley
  7. آموزش پرافریزینگ
  8. استفاده از هوش مصنوعی در مقاله نویسی
  9. کار با موتورهای جستجو
  10. تمارین عملی نگارش بخش‌های مختلف مقاله
  11. نحوه انجام پژوهش
  12. آشنایی با فرایند سابمیت و ارسال مقاله
  13. آشنایی با نحوه یافتن مجلات مطابق با مقاله Journal Finding
  14. آشنایی با راهنمای نویسندگان و به فرمت درآوردن مقاله
  15. آشنایی با اخلاق انتشار
پوستر دوره آموزش مقاله نویسی رهپوی دانش

دوره مقاله نویسی چه می‌آموزیم؟

  1. اصطلاحات کاربردی در مقاله نویسی
  2. مهارت کار با موتورهای جستجو
  3. مهارت کار با نرم افزارهای رفرنس زنی مانند اندنوت
  4. اصول پرافریز و کار با هوش مصنوعی
  5. مهارت کار با هوش مصنوعی در مقاله نویسی
  6. مهارت نگارش قسمت‌های مختلف مقاله
  7. مهارت نامه نگاری با ژورنال
  8. مهارت سابمیت و یافتن ژورنال مناسب مقاله
  9. آشنایی با جوانب مختلف مقاله از دید ادیتور و داور

فرایند ثبت نام دوره آموزش مقاله نویسی

ابتدا فرم زیر را پر کنید. کارشناس رهپوی دانش از طریق تلگرام یا واتساپ با شما ارتباط برقرار می‌نماید. پس از واریز مبلغ دوره، بخشی از ویدئوهای آموزشی در اختیار شما قرار داده می‌شود.

پس از مشاهده بخش اول ویدئوهای آموزشی، تمارین در اختیار شما قرار گرفته و پس از انجام آن‌ها، جلسه رفع اشکال برگزار می‌گردد. این روند تا زمانیکه ویدئوهای آموزشی تمام شود ادامه می‌یابد. سپس به آزمون پایان دوره دعوت می‌شوید و گواهی حضور در دوره برای شما صادر می‌شود.

کل این فرایند آموزش مقاله نویسی در طرح طلایی، 2 هفته الی 1 ماه به طول می‌انجامد.

فرم ثبت نام دوره مقاله نویسی

تمارین عملی و آزمون

اساتید حرفه‌ای

همه مقاطع

همه رشته‌ها

تالار گفتگو

آموزش سریع

صفر تا صد آموزش

طرح‌های ثبت نام دوره مقاله نویسی

طرح نقره‌ای مقاله نویسی

✅ پکیج جامع ویدئوهای آموزشی

✅ تمارین دانش مقاله نویسی

✅ جلسه رفع اشکال و تمرین مهارت: یک جلسه برای کل دوره

پشتیبانی آنلاین (تیکت): یک هفته

🔴 تمرین مهارت محور

🔴 مقرون به صرفه

طرح طلایی مقاله نویسی

پکیج جامع ویدئوهای آموزشی

تمارین دانش مقاله نویسی

جلسه رفع اشکال و تمرین مهارت: هر جلسه جداگانه

پشتیبانی آنلاین (تیکت): طول دوره + یک هفته پس از دوره

تمرین مهارت محور

مقرون به صرفه

مقایسه طرح‌های آموزش مقاله نویسی رهپوی دانش

توضیحات طرح‌های دوره مقاله نویسی

دوره مقاله نویسی رهپوی دانش شامل سه طرح یا پلن می‌شود. در ادامه به توضیح هر پلن پرداخته می‌شود.

طرح دوره مقاله نویسی طلایی

چنانچه شما قصد آموزش صفر تا صد مقاله نویسی را داشته و بخواهید علاوه بر دانش مقاله نویسی، به مهارت مقاله نویسی نیز دست پیدا کنید، می‌توانید از این دوره استفاده نمایید. این دوره به شما کمک می‌کند که نه تنها با کلیات و دانش مقاله نویسی آشنا شوید، بلکه به واسطه تمارین مهارت محور، به مهارت پژوهش و ریسرچ و مقاله نویسی در تمامی جنبه‌ها دست پیدا کنید. این دوره به شما کمک می‌کند مقاله نویسی را نه تنها از دید نویسنده، بلکه از دید داور و ادیتور مقاله نیز آموزش ببینید.

مخاطبین این دوره: افرادی که به دنبال یادگیری صفر تا صد پژوهش و مقاله نویسی هستند، و افرادی که به دنبال فوت کوزه‌گری مقاله نویسی هستند، می‌توانند از این دوره بهره ببرند. این دوره مناسب افرادی است که زمان بیشتری برای یادگیری و آموزش مقاله نویسی دارند، و آشنایی کمتری با حوزه پژوهش، ریسرچ و مقاله نویسی دارند.

نحوه برگزاری دوره: پس از ثبت نام نهایی در دوره، شما باید شروع به مشاهده ویدئوهای آموزشی کرده و تعداد 3 فیلم آموزش دانش مقاله نویسی (از کل تعداد فیلم­‌ها) همراه با تمرین دانش، در اختیارتان گذاشته می‌شود. سپس طبق تاریخ و روزهای برگزاری کلاس، جلسه آنلاین مربوط به ویدئوهای مشاهده شده برگزار می­‌شود. در این جلسه کسب مهارت مقاله نویسی و رفع اشکال مربوط به 3 فیلم محقق می­‌شود. همچنین در انتهای جلسه تمرین مهارت محور  به شما داده می­‌شود. این منوال تا اتمام فیلم­‌های دوره ادامه می‌یابد.

نحوه انجام تمارین: پس از مشاهده هر فیلم، تمارین کسب دانش مقاله نویسی در اختیار شما قرار می‌گیرد. پس از پاسخ به سوالات، کلید سوالات برای شما نمایش داده می­‌شود.

همچنین پس هر جلسه آنلاین، تمرین کسب مهارت مقاله نویسی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این تمارین توسط مدرس تصحیح می­‌شود.

نحوه پشتیبانی: پشتیبانی در این حالت هم در قالب جلسات رفع اشکال (در جلسات آنلاین) و هم به صورت تیکتی و پیام در شبکه‌های اجتماعی شامل تلگرام و ایتا صورت می­‌گیرد.

طرح دوره مقاله نویسی نقره‌ای

چنانچه شما بخواهید فرصت زیادی برای یادگیری نداشته باشید، و به دنبال یادگیری سریع پژوهش و مقاله نویسی باشید می‌توانید از این طرح آموزش مقاله نویسی استفاده نمایید. این طرح به صورتی است که تمامی آموزش‌های ویدئویی به صورت یکجا در اختیار شما قرار گرفته و می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را مشاهده نمایید و تا 75% از جنبه‌های مقاله نویسی آشنا شوید. برای رسیدن به 100% آموزش، پس از مشاهده آخرین فیلم دوره، یک فایل تمرین مهارت کلی برای شما ارسال می‌شود. در ادامه طبق یک تاریخ و روز مشخص یک جلسه آنلاین مهارت مقاله نویسی برای شما برگزار می‌شود. در این جلسه آنلاین، نکات مهم مقاله نویسی و پاسخ تمارین مهارتی مرورشده و به سوالات شما پاسخ داده می‌شود.

مخاطبین این دوره: این دوره مخصوص افرادی است که به دنبال آموزش و یادگیری سریع مقاله نویسی هستند و با برخی از مفاهیم اولیه پژوهش و مقاله نویسی آشنا هستند.

نحوه انجام تمارین: حین مشاهده فیلم­‌های آموزشی، تمارین کسب دانش مقاله نویسی در اختیار شما قرار می­‌گیرد. پس از انجام تمرین، کلید آن به شما ارائه می‌شود. همچنین پس از مشاهده آخرین فیلم آموزشی، یک فایل تمرین کلی مهارت آموزی در اختیار شما قرار داده می‌شود و در جلسه آنلاین می‌توانید سوالات و اشکالاتتان را با مدرس دوره مطرح و رفع کنید.

نحوه پشتیبانی: پشتیبانی در این حالت به صورت تیکتی و پیام در شبکه‌های اجتماعی شامل تلگرام و ایتا است.

 

مزایای دوره کارگاه شبیه ساز مقاله نویسی رهپوی دانش پیست؟

از مزایای کارگاه شبیه ساز این است که شما هر زمانی که بخواهید می‌توانید از محتوای کارگاه استفاده کنید و اگر نیاز به هماهنگی با کوچ داشته باشید، می‌توانید به راحتی با او زمانی را هماهنگ نموده و جلسه مشاوره مقاله خود را برگزار کنید. فرض کنید که شما در یک کارگاه آنلاین ثبت نام نموده و بعد از گذشت ۳ جلسه ماموریتی برای شما پیش می‌آید، در این حالت چون زمان کارگاه ثابت است و شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید، بنابراین احتمال اینکه چند جلسه را از دست بدهید بسیار زیاد است و کلاً آن دوره کارگاه آنلاین برای شما مفید واقع نمی‌شود. بنابراین کارگاه شبیه ساز به شما این امکان را می‌دهد، که به راحتی بتوانید از محتوای دوره استفاده و بهره کافی را ببرید و با خیال راحت مسیر پژوهش و مقاله نویسی را طی کنید.

تفاوت دوره مقاله نویسی رهپوی دانش با سایر دوره‌ها چیست؟

دوره‌های مقاله نویسی رهپوی دانش به این صورت است که شما موارد مربوط به دانش مقاله نویسی را ابتدا به صورت ویدئو مشاهده می‌کنید و در این حالت دانش شما بالا می‌رود. اما هنوز مهارت لازم برای نگارش را کسب نکرده‌اید. لذا طی برگزاری جلسات رفع اشکال و تمرین مهارت، شما دانش خود را در عمل شکوفا می‌کنید و با نحوه نگارش یک مقاله به صورت عملی آشنا می‌شوید. بنابراین دانش در کنار مهارت مقاله نویسی معنا پیدا می‌کند و شما طی دوره مقاله نویسی رهپوی دانش، هر دو دانش و مهارت مقاله نویسی را کسب می‌کنید.

مدرس دوره مقاله نویسی
تعداد مقالات و اچ ایندکس مدرس دوره‌های مقاله نویسی

مقاله چیست؟

مقاله یک نوع نوشته تخصصی و علمی است که به تفصیل در مورد یک موضوع خاص یا یک جنبه خاص اطلاعاتی را فراهم می‌کند. این نوع نوشته به تحلیل، توضیح، و ارائه نتایج تحقیقات علمی یا تجربی، نقد و بررسی مطالب منتشر شده، یا ارائه دیدگاه‌ها و نظریات موجود در زمینه موردنظر می‌پردازد. مقاله معمولاً شامل قسمت‌هایی مانند چکیده، مقدمه، روش‌ها و مواد، نتایج، بحث، نتیجه‌گیری و منابع است.

نوع مقاله بستگی به هدف و محتوای آن دارد. به طور کلی، مقالات علمی تحقیقی به تفصیل به نتایج تحقیقات می‌پردازند، در حالی که مقالات نظری یا ادبیاتی به بررسی دیدگاه‌ها و تئوری‌ها می‌پردازند. مقالات اطلاعاتی نیز به ارائه اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه‌های مختلف می‌پردازند.

در کل، مقاله به عنوان یک وسیله ارتباطی بین پژوهشگران و جامعه علمی به منظور انتقال دانش، تجربیات، و نتایج تحقیقات به کار می‌رود. زمانی که شما یک مقاله می­‌نویسید، یک مورد و مساله را که هنوز جهان علم آن را حل ننموده است و به آن دست نیافته است طبق نظرات شخصی خود و با استفاده از مراجع دیگر تجزیه و تحلیل و تفسیر می­‌نمایید و مجموعه‌­ای از حقایق و روش‌­ها را در اختیار دیگر پژوهشگران و محققین دنیا قرار می‌­دهید. بنابراین، مقاله نوشتاری است که توسط محققان دانشگاهی و یا دانشجویان حوزه‌های مختلف دانشگاهی نوشته و در صورت قبولی به چاپ می‌رسد. به عنوان یک مثال خوب، در واقع مقاله مانند یک پایان‌نامه خلاصه شده است؛ که اطلاعات را در طی چند صفحه کوتاه در اختیار مخاطبین و خوانندگان مقاله قرار می‌دهد.

اهمیت مقاله نویسی چیست و چرا مقاله می نویسیم؟

اهمیت مقاله نویسی WoS چیست؟

 

مقاله‌نویسی آکادمیک یک فعالیت مهم در حوزه تحقیقات و علوم است و اهمیت زیادی دارد. در زیر تعدادی از اهمیت‌های مقاله‌نویسی آکادمیک ذکر شده است:

  1. اشتراک دانش و تحقیقات: مقالات آکادمیک به عنوان وسیله‌ای برای اشتراک دانش و نتایج تحقیقات علمی در جوامع علمی و تحقیقاتی عرضه می‌شوند. این اشتراک باعث توسعه و پیشرفت علم و فناوری می‌شود.

  2. ترویج پژوهش و ابتکار: نویسندگان مقالات آکادمیک با ارائه نتایج تحقیقات خود، دیگر پژوهشگران را به تحقیقات بیشتر ترغیب می‌کنند. این ترویج به توسعه دائمی دانش و ابتکار در حوزه‌های مختلف علمی منجر می‌شود.

  3. ارتقاء اعتبار و شهرت: انتشار مقالات آکادمیک، به نویسنده امکان می‌دهد تا اعتبار و شهرت حرفه‌ای خود را افزایش دهد. مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر و معروف به نام نویسنده ثبت می‌شوند و این امر برای توسعه حرفه و فرصت‌های شغلی افراد مؤثر است.

  4. تأثیرگذاری در جامعه علمی: مقالات آکادمیک تأثیر بسزایی در جامعه علمی دارند. تحقیقات و نتایج یک مقاله ممکن است تحولاتی در زمینه‌های مختلف علمی ایجاد کنند و بر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های علمی تأثیرگذار باشند.

  5. تدوین و ارتقاء دانش: نویسندگان مقالات آکادمیک به مرور زمان می‌توانند به ارتقاء و توسعه دانش در حوزه خود کمک کنند. این فرآیند با تدوین مقالات جدید، بررسی نتایج جدید تحقیقات، و ارتقاء تئوری‌ها و مفاهیم علمی انجام می‌شود.

  6. اهمیت در فرآیند تحصیلات تکمیلی: برای دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی، نوشتن مقالات آکادمیک اهمیت زیادی دارد. این فعالیت نه تنها به نمایش قدرت تحلیلی و نوآوری دانشجو می‌آید بلکه در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با ادامه تحصیل و شغل آتی تأثیرگذار است.

مقاله ISI (WoS) چیست؟

همانطور که گفته شد، مقاله ISI به مقالاتی اشاره دارد که در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر و معروفی همچون “Web of Science” (وب آف ساینس) ثبت و ایندکس شده‌اند. ISI (Institute for Scientific Information) نام موسسه‌ای است که این پایگاه‌های اطلاعاتی را اداره می‌کند. مقالات ISI به عنوان مقالات علمی با کیفیت و اعتبار بسیار بالا محسوب می‌شوند.

پایگاه‌های اطلاعاتی ISI توسط تیم‌های متخصص بر اساس معیارهای دقیقی مانند تأثیرگذاری (Impact Factor)، تعداد نقل قول‌ها، و کیفیت علمی مقالات، مقالات علمی را انتخاب و ایندکس می‌کنند. به همین دلیل، مقالات ISI به عنوان منبعی معتبر و ارجح برای استفاده در تحقیقات علمی و پژوهش‌های علمی مورد توجه قرار می‌گیرند.

استفاده از مقالات ISI در تحقیقات و نوشتن مقالات علمی می‌تواند به افزایش اعتبار و تأثیرگذاری کارهای پژوهشی کمک کند. به همین دلیل، دوره‌ها و کارگاه‌هایی که به آموزش نگارش و ارسال مقالات ISI می‌پردازند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و به افراد مختلف از دانشجویان تا پژوهشگران حرفه‌ای کمک می‌کنند تا مهارت‌های لازم برای نگارش مقالات با استانداردهای ISI را فراگیرند.

مقاله چیست؟ مقاله ISI چیست؟ اهمیت مقاله نویسی چیست؟

سوالات متداول

آیا امکان مشاهده ویدئوها و فیلم‌های آموزش مقاله نویسی به صورت جداگانه وجود دارد؟

چنانچه شما با برخی از جنبه‌های مقاله نویسی آشنا باشید و فقط بخواهید بخش‌هایی که در آن‌ها ضعف دارید را آموزش ببینید، می‌توانید از این حالت استفاده کنید. به طور مثال فرض کنید شما با تمام جنبه‌های مقاله نویسی آشنا هستید و فقط می‌خواهید با سابمیت آنلاین مقاله آشنا شوید. بنابراین می‌توانید این ویدئو از سرفصل‌های آموزشی را تهیه کنید و مشاهده نمایید.

قدم به قدم نگارش مقاله

در دوره‌های آموزش مقاله نویسی رهپوی دانش شما قرار است به یک مقاله نویس حرفه‌ای تبدیل شوید. بنابراین هم باید اطلاعات و دانش کافی و هم به صورت عملی مقاله نویسی را آموزش ببینید.

خب برای این کار کافیست همین مراحل ساده ای که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را رعایت کنید. شاید برای شما سوال شود که آیا این مراحل به همین سادگی است؟ باید بگوییم که بله ساده است، اما چون مسیر، مسیر پر پیچ م خمی است، شما نیاز به یک استاد دارید. استادی دلسوز که به شما کمک کند این مسیر پژوهش را به راحتی طی کنید.

ما به استاد و مدرس مقاله نویسی می‌گوییم کوچ (بخوانید Coach). حالا کوچ مقاله کیست؟

کوچ یا منتور مقاله (Coach and Mentor)

کوچ مقاله کسی است که به شما راهنمایی می‌کند که در هر مرحله از مقاله نویسی باید چه مواردی را رعایت کنید. کوچ مقاله باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های کوچ یا منتور مقاله

شاید شما فکر کنید که کوچ مقاله منظور همان استاد راهنمای شما یا کسی است که کامل به حیطه کاری شما مسلط باشد! اما اینطور نیست. 

کسی که قرار است کوچ مقاله شما باشد، باید به چم و خم مقاله نویسی آشنا باشد. قبول داریم که باید از موضوع شما سردربیاورد، اما قرار نیست جزء به جزء مقاله شما و پژوهش شما را بداند. 

به طور مثال اگر فردی بتواند موضوع شما را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد، و از موضوع شما سردربیاورد، برای اینکه بتواند شما را کوچ کند کافی است. اما کوچ مقاله باید ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. کوچ یا منتور مقاله باید موضوع شما را بفهمد.
  2. کوچ یا منتور مقاله باید مقالات و سایتیشن معقولی داشته باشد.
  3. کوچ یا منتور مقاله باید از چم و خم داوری مقالات آشنا باشد و تا بحال داوری مقاله انجام داده باشد.
  4. بهتر است کوچ یا منتور مقاله فردی باتجربه باشد و به تمام جنبه‌های مقاله نویسی و قسمت‌های مختلف مقاله آشنا باشد.
  5. به اخلاق انتشار مقاله مثلا اخلاق انتشار COPE آگاه باشد.

پس فهمیدیم که نقش کوچ یا منتور مقاله چیست و اینکه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. اما برگردیم سر موضوع خودمان. قدم‌های نگارش مقاله چیست؟ اولین قدم نگارش مقاله تعیین موضوع است.

تعیین موضوع مقاله

اینکه چطور می‌توانیم برای مقاله موضوع تعیین کنیم، راه‌های زیادی دارد. به عنوان مثال اگر شما دانشجو یا فارغ التحصیل مقاطع ارشد یا دکتری باشید، پایان‌نامه یا رساله مربوط به این مقطع را دارید، بنابراین موضوع مقاله شما حاضر است و می‌توانید نگارش مقاله را شروع کنید. برای ادامه روند شما باید بدانید، چطور از پایان نامه و رساله دکتری مقاله استخراج کنید.

اما اگر پایان نامه و رساله دکتری نداشتیم چطور؟ خب مسلما شما باید یک پژوهش انجام شده داشته باشید، و یا اینکه باید یک پژوهش انجام دهید. پژوهش انجام شده از کجا گیر بیاوریم؟ 

یکی از راه‌های پژوهش‌های انجام شده، همکاری با افرادی است که از پایان نامه و رساله دکتری خود مقاله منتشر نکرده‌اند. راه‌های دیگری نیز هست که در طی دوره آموزش مقاله نویسی به شما آموزش داده‌ایم.

برای تعیین موضوع مقاله و پژوهش راه‌های زیاد دیگری وجود دارد که یکی از آن‌ها بهره‌گیری از گوگل اسکالر است، که البته در این مطلب نمی‌گنجد و شرح مفصلی دارد که در دوره خدمتتان توضیحات داده‌ایم.

چارچوب مقاله علمی

مرحله دوم، تعیین چارچوب مقاله است که قرار است در هر بخش چه بگوییم. به عبارت دیگر بهتر است اسم آن را سناریو نویسی بگذاریم. 

سناریو مقاله یعنی اینکه روند مقاله در هر بخش چطور باشد که خواننده مقاله گیج نشود و به راحتی مقاله ما را درک کند. 

 فرض کنید شما قرار است یک فیلم مستند تاریخی بین سال‌های 1990 تا 2015 را تماشا کنید. اگر سناریو این فیلم و سیر اتفاقات ابتدا از سال 2000 تا 2005 باشد و سپس از سال 1990 تا 2000 را به تصویر بکشد و سپس از 2005 تا 2015، این امر شما را گیج می‌کند و اتفاقات تاریخی را ممکن است متوجه نشوید و دچار سردرگمی می‌شوید.

همین مثال به صورت عینی در مقاله نویسی نیز مشهود است. اگر چیزهایی که نباید را در مقاله بیاورید، و سناریو مناسبی برای مقاله‌تان نداشته باشید، خواننده مقاله اعم از ادیتور، داور و نویسنده را گیج می‌کنید و باعث می‌شود مقاله شما به راحتی ریجکت شود.

اینجاست که دوره مقاله نویسی و کوچ مقاله به داد شما می‌رسد. فرد باتجربه‌ای که در روند مقاله همراه شماست و به شما کمک می‌کند سناریوی خوبی برای مقاله خودتان بنویسید.

پیدا کردن مقالات مرتبط

قدم بعدی یافتن مقالات مناسب است که مهمترین کاربرد آن‌‎ها استفاده به عنوان رفرنس و مراجع مقاله شماست. برای اینکه بتوانید مقاله خوبی بنویسید باید مقالات خوبی را بتوانید پیدا و بررسی کنید. 

دوره‌های آموزش مقاله نویسی رهپوی دانش، هم به شما کار با موتورهای جستجو را آموزش می‌دهد، و هم کوچ مقاله می‌تواند به شما در پیدا کردن این مقالات کمک کند. 

هرچقدر مقالات بهتری پیدا کنید، مسیر شما در فرایند نگارش مقاله راحت تر است. شما باید بتوانید مقالات را بخوانید. خواندن مقاله فقط دانستن زبان انگلیسی نیست. چیزی فراتر از آن است که باید آموزش ببینید. 

درفت یا اسکلت مقاله

زمانیکه رفرنس ها و مراجع مربوط به مقاله خودتان را پیدا کردید، زمان نگارش فرا می‌رسد. حالا شما هم سناریوی مقاله و هم منابع اصلی را دارید. پس باید شروع به نگارش کنید. 

نگارش مقاله هم مانند مراحل قبلی نیاز به آموزش دارد. آموزش صحیح به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی مقاله‌تان را بدون دغدغه نگارش کنید. شاید نگارش مقاله به زبان انگلیسی یا دارای ادبیات خاص مقاله نویسی برای شما کاری دشوار باشد، اما نگران نباشید. فقط کافیست با ما همراه باشید تا این مرحله را به سادگی برای شما توضیح دهیم و با تمارینی که در اختیار شما قرار می‌دهیم، می‌توانید از این مرحله از نگارش هم پیروز بیرون بیایید.

خلاصه برداری و پرافریز مقاله

مرحله خلاصه کردن و پرافریز (Paraphrasing) یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین بخش‌های مقاله نویسی است. تکنیک‌های زیادی برای مقاله نویسی وجود دارد که برخی از مهمترین و کاربردی‌ترین آن‌ها در دوره آموزش مقاله نویسی رهپوی دانش برای شما بیان می‌شود.

کارهای نهایی نگارش مقاله

از جمله کارهایی که در انتهای نگارش مقاله انجام می‌شود، بازبینی چکیده مقاله، بازبینی شکل‌ها و جداول مقاله، استفاده از ایده‌های خلاقانه در مقاله، ادیت رفرنس‌ها و ارجاعات مقاله با استفاده از نرم افزار اندنوت و غیره است که در دوره مقاله نویسی بیشتر به آن‌ها پرداخته‌ایم.

5/5 - (62 امتیاز)

12 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • با سلام. این دوره شامل چند بخش است. بخش 1: فیلم های ضبط شده بخش 2: ارتباط با استاد. بخش 3: حل تمارین. طی این فرایند شما مقاله نویسی را با هزینه کمتر، سرعت بیشتر و بهره وری بالاتر آموزش خواهید دید.

    • با سلام. آقا/خانم بهارلو، توجه کنید که دوره مقاله نویسی رهپوی دانش به صورت کارگاه شبیه سازی شده است و صرفا به صورت ضبط شده نیست. شما چند جلسه با استاد در ارتباط خواهید بود و همچنین تمارینی در اختیار شما قرار میگیرد که بتوانید مقاله نویسی را بخوبی یاد بگیرید.

    • با سلام. اصطلاح مقاله ISI بین مردم ایران و فارسی زبانان بسیار رایج شده است. کلمه ISI مخفف کلمات institute of scientific information است. اما امروزه در دنیا این اصطلاح جای خود را به واژه WoS داده است که مخفف Web of Science است.

    • برای شروع هیچگاه دیر نیست. به قول معروف ماهی را هر موقع از آب بگیرید تازه است. سعی کنید از الان با انرژی و قدرت پیش بروید که انشالله مسیر پژوهش و مقاله نویسی را به سرعت طی کنید و پژوهش‌های درخشنانتان را به ثمر برسانید.

  • استاد من امسال تونستم اپلای کنم. خواستم یه تشکر بسیار ویژه از تیم رهپوی دانش کنم.

    • بسیار عالی حمیدجان. امیدوارم در مسیر پژوهش همیشه موفق باشی و هر جا هستی موفق و پیروز باشی. تیم رهپوی دانش هم از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شد. ای کاش چند تا تصویر ارسال میکردی از جایی که هستی.

  • چطور میشه متوجه شد یه ژورنال scopus هست یا نه؟
    راه های مشخص شدن اینکه آیا یک ژورنال scopus هست یا نه رو در کلاس هاتون میگید؟
    اکانتش هم میدید بهمون؟

    • سلام وقتتون بخیر. اگر نام یک زورنال در پایگاه SJR موجود باشد یعنی این ژورنال اسکوپوس است و نمایه اسکوپوس را دارد. بله تمام موارد مربوط به اسکوپوس پوشش داده می شود. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید