ساخت و سئو اکانتهای پژوهشی
در طی گسترده شدن فضای پژوهش در سراسر دنیای امروز، لازمه شناخته شدن شما به عنوان یک پژوهشگر و متخصص در یک زمینه خاص به شدت احساس میشود. یکی از راههای شناخته شدن شما در دنیای پژوهش و مقالات، ایجاد و سئوی اکانتهای پژوهشی است. چنانچه شما بتوانید به خوبی خودتان را به جامعه علمی اطراف خودتان معرفی کنید، به خوبی هم میتوانید همکاران پژوهشی پیدا کنید و مقالات موثر منتشر کنید.
ساخت و سئو اکانتهای پژوهشی
در طی گسترده شدن فضای پژوهش در سراسر دنیای امروز، لازمه شناخته شدن شما به عنوان یک پژوهشگر و متخصص در یک زمینه خاص به شدت احساس میشود. یکی از راههای شناخته شدن شما در دنیای پژوهش و مقالات، ایجاد و سئوی اکانتهای پژوهشی است. چنانچه شما بتوانید به خوبی خودتان را به جامعه علمی اطراف خودتان معرفی کنید، به خوبی هم میتوانید همکاران پژوهشی پیدا کنید و مقالات موثر منتشر کنید.
ساخت و سئو اکانتهای پژوهشی
در طی گسترده شدن فضای پژوهش در سراسر دنیای امروز، لازمه شناخته شدن شما به عنوان یک پژوهشگر و متخصص در یک زمینه خاص به شدت احساس میشود. یکی از راههای شناخته شدن شما در دنیای پژوهش و مقالات، ایجاد و سئوی اکانتهای پژوهشی است. چنانچه شما بتوانید به خوبی خودتان را به جامعه علمی اطراف خودتان معرفی کنید، به خوبی هم میتوانید همکاران پژوهشی پیدا کنید و مقالات موثر منتشر کنید.
شبکه های اجتماعی پژوهش و مقاله نویسی
همانطور که می دانید، شبکههای اجتماعی در حوزه پژوهش نقش مهمی ایفا میکنند. این شبکهها به عنوان یک محیط یا پلتفرم آنلاین به منظور ایجاد ارتباطات، اشتراکگذاری اطلاعات، و تبادل نظرات در میان جوامع علمی و تحقیقاتی عمل مینمایند. بعضی از مهمترین شبکههای اجتماعی در حوزه پژوهش و مقاله نویسی شامل موارد زیر می شود.
همچنین امروزه داشتن یک حساب کاربری و اکانت پژوهشی بسیار حائز اهمیت است و برای بسیاری از اساتید به خصوص دانشگاههای خارج از ایران، اهمیت زیادی پیدا کرده است. برای این منظور شما باید یک اکانتهای پژوهشی خودتان را بسازید و به آنها برسید و هرچه در رزومه خود دارید در آنها قرار دهید. به طور مثال حتما باید مقالههایی که به چاپ رساندهاید را به صورت مناسب در رزومه اکانتهای پژوهشی خودتان قرار دهید. این کار باعث میشود اساتید از نظم و زیبایی رزومه شما به خیلی از ویژگیهای شما پی ببرند و سبب ترغیب استاد برای گرفتن شما به عنوان دانشجوی خود میشود.
اگر بخواهیم چند تا از اکانتهای پژوهشی مهم را برای شما نام ببریم شامل موارد زیر میشود:
- لینکدین (LinkedIn)
- ریسرچگیت (Researchgate)
- گوگل اسکالر (Google Scholar)
- اورکید (ORCID)
- آکادمیا (Academia)
- توئیتر (Twitter)
تعداد اکانتهای پژوهشی بسیار زیاد است اما آنچه اساتید بیشتر به دنبال آنها هستند همین مواردی است که در بالا به آنها اشاره شد.
اما سوال اینجاست که چطور اکانتهای پژوهشی خودمان را بسازیم؟ و اینکه چطور رزومه خودمان را قوی نشان دهیم؟ چطور مهارتهایی که داریم را به همه نشان دهیم؟ در ادامه به نحوه بهبود اکانتهای پژوهشی میپردازیم.
1- سئو لینکدین (LinkedIn)
LinkedIn به عنوان یک شبکه اجتماعی حرفهای در بسیاری از حوزه ها شناخته میشود، اما از آن در حوزه پژوهش نیز استفاده می شود و نقش مهمی را ایفا می کند. به طوریکه اساتید برای پیدا کردن دانشجویان و همچنین شرکت ها برای پیدا کردن کارمندان خبره از آن استفاده می کنند. پژوهشگران میتوانند پروفایل حرفهای خود را ایجاد کرده و ارتباطات حرفهای با همکاران، اساتید و افراد صنعتی برقرار کنند.
نحوه سئو اکانت لینکدین
همانطور که اشاره شد، صفحه لینکدین یکی از صفحات بسیار مهم برای نشان دادن رزومه شما است. این صفحه از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به برخی از آنها پرداخته میشود.
بیوگرافی در سئو لینکدین
اولین چیزی که افراد پس از ورود به صفحه شما مشاهده میکنند، نام، آخرین پوزیشن و محل کار شما، و بیوگرافی شما است. بیوگرافی میتواند شامل حدود 2000 کلمه باشد. اما بهتر است خلاصه و مفید بیان شود. برای نگارش بیوگرافی در لینکدین حتما به حوزه مقالاتتان اشاره کنید. بنویسید در چه زمینههایی مطالعات انجام دادهاید و میتوانید از کلمات کلیدی مقالاتتان نیز استفاده کنید. به طور کلی باید سعی کنید مطالبی که در این قسمت مینویسید تطابق زیادی با کل رزومه و سوابق شما داشته باشد.
سئو پستهای لینکدین
اگر در محلی که کار میکنید، میتوانید عکسهایی را تهیه کنید، حتما این کار را انجام دهید. از نمونههای ساخته شده، قطعات ساخته شده، عکسهایی از جمع دوستانه شما با افراد دیگر و به طور کلی هر چه میتوانید مشاهداتی را جمع آوری کنید.
نکته مهم در مورد اکانت لینکدین این است که نباید همانند اینستاگرام فعالیت زیادی از نظر پست گذاری داشته باشید. تعداد پست ها باید کافی، به اندازه و دارای موضوعیت خوب و مناسب باشند. اگر تعداد پستهای شما بسیار زیاد باشد، کسی سمت پستهای شما نمیرود و فقط چندتای اول را مشاهده میکند. پس بهتر است از ایدههای خلاقانه برای پستهای اکانت لینکدین خودتان استفاده کنید.
سئو مقالات لینکدین
یکی از مهمترین بخشهای لینکدین، اضافه کردن مقالات و پابلیکیشنها (Publications) است. اگر مقاله، کتاب، بوک چپتر، ثبت اختراع، و غیره دارید، حتما در این بخش قرار دهید. قرار دادن آنها در رزومه لینکدین باید مطابق با فایل رزومه یا CV شما باشد. بنابراین از قرار دادن مقالاتتان در اکانت لینکدین غافل نشوید.
2- سئو ریسرچگیت (ResearchGate)
ریسرچگیت یک شبکه اجتماعی تخصصی فوق العاده برای اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان به حوزه پژوهش و علم است. این شبکه به کاربران این امکان را میدهد که پروفایلها و اکانتهای تحقیقاتی خود را ایجاد کنند، مقالات و تحقیقات و یافتههای خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و حتی همکارانی را برای پروژههای تحقیقاتی خود ییافته و برای آن برنامهریزی کنند.
نحوه ارتقا و سئو اکانت ریسرچگیت
برای داشتن اکانت ریسرچگیت باید ایمیل دانشگاهی یا آکادمیک داشته باشید. بسیاری از دانشججویان فکر میکنند تنها راه داشتن اکانت ریسرچگیت داشتن ایمیل دانشگاهی است. اما راههای دیگری نیز دارد. اما چطور میتوانیم بدون داشتن ایمیل دانشگاهی اکانت ریسرچگیت داشته باشیم؟ اگر یک مقاله کنفرانسی هم داشته باشید میتوانید این کار را بکنید. برای مشورت میتوانید روی کمک تیم رهپوی دانش هم حساب کنید.
قراردادن مقالات در ریسرچگیت
یکی از دغدغههای مهم پژوهشگران این است که چطور متوجه شویم که میتوانیم مقاله خودمان را در ریسرچگیت آپلود کنیم یا خیر؟ به عبارت دیگر، برخی پژوهشگران میپرسند، اگر مقاله را در ریسرچگیت قرار دهیم، خلاف قوانین انتشارات و مجله نباشد و سبب ریترکت شدن و بازپسیری مقاله نشود؟
خیر این کار باعث ریترکت شدن شما نمیشود، اگر مجله سیاست به اشتراک گذاری مقاله را داشته باشد. بنابراین شما قبل از به اشتراک گذاری مقاله، باید حتما سیاست های ژورنال را مطالعه کنید و از اخلاق انتشار مجله آگاهی لازم را کسب کنید که دچار تخلف نشوید.
در آموزش نحوه قراردادن مقاله در ریسرچگیت، به طور کامل توضیح دادهایم که چطور باید یک مقاله یا پژوهش را در ریسرچگیت آپلود کنیم.
3- سئو آکادمیا (Academia.edu)
یک پلتفرم و وبسایت قوی است که به پژوهشگران اجازه میدهد تا پروفایلهای آکادمیک خود را در آن ایجاد نموده و تحقیقاتشان شامل مقالات، کتب، و پروژههای کنفرانسی و غیره خود را به اشتراک بگذارند. همچنین، این شبکه به کاربران این امکان را میدهد تا پژوهشها و تحقیقات دیگران مطالعه کنند.
4- سئو توییتر (Twitter)
این شبکه اجتماعی برای نگارش متون کوتاه است و به صورت متن محور است که در حوزه پژوهش نیز مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهشگران از توییتر برای اطلاعرسانی درباره تازهترین دستاوردها، اخبار علمی، و بحثهای تخصصی بهره می برند.
8 Comments
Join the discussion and tell us your opinion.
برای ریسرچگیت حتما باید ایمیل دانشگاهی داشت؟
باسلام خدمت شما
بله، اما راه های دیگری نیز دارد که در دوره ای که تهیه فرمودید وجود دارد.
میشه در مورد لینکدین بیشتر توضیح بدید. هیچی ازش بلد نیستم
بله. لینکدین یک پلتفرم مانند شبکه اجتماعی اینستاگرام است. می توانید از آن برای معرفی خود به جامعه علمی و شغلی دنیا استفاده کنید
من میخوام خودم اکانت ریسرچ گیت بسازم. راهنمایی میکنین لطفا
سلام. بله دوست خوبم شما باید ایمیل آکادمیک داشته باشید. در این صورت وقتی وارد سایت ریسرچ گیت میشید میتونید به راحتی ثبت نام و ورود کنید و از موارد این سایت بهره ببرید.
ببخشید سئو لینکدین به چه درد میخوره؟
با سلام. یکی از بزرگترین سایت هایی که میتونید با پژوهشگران و محققین و همچنین اساتید داخل و خارج از ایران ارتباط برقرار کنید، سایت لینکدین هست. همچنین شما میتونید از لینکیدن برای معرفی خودتون و رزومه ای که دارید استفاده کنید. لذا این پلتفرم برای محققین و کسانی که در زمینه مقاله نویسی فعالیت میکنند بسیار حیاتی محسوب میشه.